Google cloud Print is een gratis dienst van Google waarmee je lokale printers kan koppelen aan ‘de cloud’. Eens je dat gedaan hebt kan je vanaf iedere locatie, vanop eender welk Android-toestel afdrukopdrachten doorsturen naar deze printer(s). In dit artikel een korte workshop hoe je met dit tooltje aan de slag gaat.
Wat heb je nodig?
- Een Google-account
- Google Chrome
Stap 1 – Is je printer correct aangesloten?
Om toekomstige problemen te vermijden, controleer je eerst of de printer correct aangesloten is op de computer.
- Controleer of de stroomkabel van de printer correct aan gesloten is.
- Controleer of printer en computer correct verbonden zijn (kabel/draadloos).
- Open het configuratiescherm, Apparaten en printers en controleer of de printer actief is.
Stap 2 – Een printer aan Google Cloud Print toevoegen
- Open Google Chrome en meld je aan.
- Open chrome://devices op een nieuw tabblad.
- Klik onder Klassieke printers op Printers toevoegen.
- Je ziet een bevestigingsbericht dat Google Cloudprinter is ingeschakeld.
Stap 3 – Afdrukken vanuit de Google Drive applicatie
- Open de Google Drive app op je Android toestel.
- Kies het document dat je wenst af te drukken.
- Selecteer Meer, Afdrukken.
- Selecteer de gewenste printer en bevestig met Afdrukken.
Gebruik je een iOS toestel? Neem dan zeker een kijkje naar PrintCentral Pro! Met deze app kan je afdrukken naar een aantal services, waaronder Google Cloud Print.