Voor het vak informatica (of informatica-gerelateerde vakken) lijkt een tablet op het eerste zicht vrij nutteloos te zijn. Een tablet in het onderwijs draait immers over het integreren van ICT in de lessen, iets wat in de lessen informatica uiteraard bekomen wordt door een vrij frequent gebruik van de computer. Ook in klassen waar de leerkracht reeds over PC bezit, lijkt een tablet overbodig. Bovendien is het voor sommige zaken makkelijker een computer te gebruiken dan een tablet (denk bijvoorbeeld aan het gebruik van een officepakket of het gebruiken van bepaalde web 2.0 diensten). Toch kan een tablet, zij aan zij met een computer, een meerwaarde hebben!
Je tablet als 2de scherm
Een tablet kan in eerste plaats gebruikt worden als extensie van je monitor. Zo kan je bijvoorbeeld een document met gegevens weergeven op je tablet terwijl je over heel de monitor een rekenblad hebt open staan waar je de gegevens in verwerkt. Je hoeft op deze manier niet langer constant te schakelen tussen verschillende vensters.
Air Display
Met behulp van Air Display is het mogelijk je computer monitor uit te breiden. Je tablet wordt gebruikt als extra scherm en maakt het multitasken enorm makkelijk. Zo kan je een bepaalde vensters en/of programma’s weergeven op je tablet. Air Display werkt zowel voor Windows als Mac computers. Op de computer dient een streamer geïnstalleerd te worden om verbinding te kunnen maken met de app.
Beschikbaar op Android aan €7,70 & iOS
aan €8,99
iDisplay
Een soortgelijke applicatie is iDisplay. Net als Air Display gebruikt deze app (mits de installatie van een streamer op je computer) je tablet als extra scherm. Ook deze app is compatibel met zowel Windows als Mac computers. Het grote voordeel van beide apps is dat alles draadloos verloopt, wat ook bepaalde voordelen opbrengt in de klas. Zo kan je bijvoorbeeld het resultaat van een oefening delen met anderen door het venster te openen op je tablet en tot bij de desbetreffende persoon te gaan.
Beschikbaar op Android aan €3,99 & iOS
aan €4,49
Splashtop Extended Display HD
Net als voorgaande applicaties is Splashtop Extended Display HD een verlenging van je computer, waarbij je tablet dienst doet als 2de scherm. Op de computer hoort Splashtop streamer geïnstalleerd te zijn. Log je aan met je gegevens op beide toestellen en je bent vertrokken. Heel eenvoudig in opzet en bovendien gratis op Android. iOS-gebruikers betalen (momenteel) €5,99 voor de app.
Gratis beschikbaar op Android & op iOS
aan €5,99
Je tablet als remote control
In plaats van het tablet als 2de scherm te gebruiken, kan je het ook inschakelen als remote control. Zo kan je met behulp van onderstaande applicaties je computer van op afstand besturen. Dit is o.a. handig bij het geven van een presentatie, het verwerken van informatie in een groepswerk, het gebruik van bepaalde web 2.0-toepassingen…
Splashtop 2
Om Splashtop 2 te gebruiken om je computer over te nemen hoef je enkel op de desbetreffende computer de gratis Splashtop Streamer installeren. Maak een gratis account aan en log op zowel je computer (via de streamer) als op je tablet (via de app) in op je account om verbinding te maken. Bij de gratis versie van de app wordt je beperkt tot het overnemen van een computer binnen hetzelfde netwerk.
Beschikbaar op Android , iOS
en Windows
Splashtop Whiteboard
Splashtop Whiteboard gaat nog een stapje verder! Zo brengt deze app ook alle functionaliteit van een digitaal bord naar je tablet (en meer!). Zo is het bijvoorbeeld mogelijk een whiteboard tevoorschijn te halen om nota’s of een schema op te construeren, notities maken op een schermcaptatie, een deel van je scherm in de kijker zetten met het zoeklicht…
Beschikbaar op Android aan €7,62 & op iOS
aan €8,99
Creatieve werkvormen in de ‘computerles’
Naast deze algemene apps die je een tweede scherm bieden of je computer van op afstand laten bedienen kan een tablet ook een educatieve meerwaarde hebben in de lessen ICT/Informatica. Het gaat hem hier over het creatief gebruik van zowel de hardware (het lichte, mobiele toestel) als de beschikbare applicaties.
- [ALGEMEEN] Plaats bij de weblinks in je cursus een QR-code. Deze QR-code hoeven leerlingen enkel in te scannen met hun toestel om tot de correcte website te komen. Een iets originelere werkvorm is het combineren van web 2.0-toepassingen met QR-codes. Zo kan je een verbetersleutel van een taak (een open document op je Google Drive) in een QR-code gieten om leerlingen zelfstandig aan het werk te zetten of om te differentiëren. Of laat de opdracht voor een taak geven door een zelfgemaakte Voki (plaats een QR-code bovenaan de pagina).
- [ALGEMEEN] Breng je cursus tot leven met Augmented Reality (vb. Aurasma of Layar). Zo kan je een heleboel 3D-modellen, afbeeldingen en videomateriaal rechtstreeks plaatsen in je cursus. De cursus komt met deze applicaties volledig tot leven.
- [MULTIMEDIA] Laat leerlingen zelf multimediaal creëren met behulp van een tablet of smartphone (in plaats van aan de slag te gaan met het generieke cursusmateriaal). Er bestaan talloze apps voor het maken van originele, creatieve foto’s en video’s.
Videomateriaal schieten en bewerken ‘on the go’!
- [NETWERKEN] Maak met de leerlingen een wandeling doorheen het schoolgebouw op zoek naar de structuur van het schoolnetwerk. Onderweg wordt de theorie uitgelegd van ieder onderdeel van het netwerk. Leerlingen tekenen het netwerk op hun tablet en plaatsen er kernwoorden bij. Dit kan zowel in een tekenapplicatie als bv. LINE Brush als met behulp van een mindmap-applicatie als bv. Popplet
Met een Windows-gebaseerde tablet is het verhaal natuurlijk iets anders: een Windows tablet IS namelijk een computer. Wat je op een computer kan, kan je op een Windows tablet.